Biografi

Jag är en svensk tonsättare som gärna komponerar musik för orkestrar, ensembler, solister och sångare. Jag är medlem i Föreningen Svenska Tonsättare.

Några tidigare uppmärksammade verk är t ex ”Förändringsfanfar”, som beställdes för Stockholms kulturhuvudstadsår 1998, och ”Under bron, under tiden”.


”Förändringsfanfar” består av 365 små delar, var och en dedicerad till en av årets dagar. Stycket förändras något från dag till dag, så att efter ca två veckor har helt ny musik uppstått. ”Förändringsfanfar” är komponerad för två bleckblåsare. Den framfördes under sommarhalvåret på T-Centralen, Stureplan, Stortorget och Medborgarplatsen av arbetssökande musiker och musiker ur Blåsarsymfonikerna. 


”Under bron, under tiden” skrevs under min vistelse i Paris 1991. Jag fick inspiration till stycket under en av mina promenader på Montmartre-kyrkogården där jag letade efter Hector Berlioz’ grav. Plötsligt befann jag mig under den hektiska trafiken på bron ”Le Coulaincourt” men samtidigt i stillheten på kyrkogården. Styckets snabba inledning blir snart till olika stillsamma delar med samma genomgående ”evighets-tema”. Stycket uruppfördes av Radioorkestern och spelades in på CD av Blåsarsymfonikerna med Patrik Ringborg som dirigent.


Jag föddes i Karlskrona 1953. Anmälde mig till gitarr på den nystartade kommunala musikskolan i årskurs två, fick börja med ventiltrombone. Det fungerade ganska bra och jag minns att min utmärkte lärare Ernst Ottosson en dag frågade om jag inte skulle satsa på att bli musiker, men jag tyckte det verkade osäkert. Nästa lektion undrade han om jag inte skulle kunna tänka mig att bli musiklärare som han. "Nej, absolut inte!" hör jag fortfarande mig själv säga.

Efter gymnasiet spelade jag några år i Marinens Musikkår, som då hette Regionmusiken. Dirigerades av Åke Dohlin och senare Per Ohlsson. Musikerjobbet kombinerade jag med studier i piano, orgel och harmonilära för musikdirektör Christer Magnusson. En mycket lärorik period.


När mitt vikariat i musikkåren gick ut beslöt jag mig för att försöka bli musiklärare i bleckblåsinstrument. Pedagogiska studier, bl a för Torsten Tufvesson på SMI, Stockholms Musikpedagogiska Institut, och jobb på musikskolan i Kristianstad. Samtidigt! Detta kombinerade jag med trombone-studier för trombone-gurun Carl-Otto Naessén. Dessutom spelade jag då i Gert-Åke Walldéns Storband.


Efter Kristianstad flytt till Kalmar och tjänst som bleckblåslärare på musikskolan samt spel i Emmaboda storband med dess ledare Claes-Göran Bjerding. Det blev en hel del musik komponerad under tiden, inte minst för storbandet.


Därför var det efter några år naturligt att börja med kompositionsutbildning på KMH i Stockholm. Mina lärare var bl a Bengt-Arne Wallin, Lars-Erik Rosell, Arne Mellnäs, P-G Alldahl, Daniel Börtz, Bill Brunson, Pär Lindgren och Sven-David Sandström. Det blev 7 år! Mellan 1983-1990.


Jag hade egentligen tänkt flytta tillbaka till trivsamma Kalmar, men nu hade jag ju faktiskt en familj med min fru Kerstin. Vi, och barnen Anna, Maja och Niels, trivs bra i Stockholm så här blir vi kvar med lite utflykter till Karlskrona och stugan på Blidö.


Vid denna tiden började jag också arbeta på Kulturskolan, Stockholm med bleckblås-, orkester- och kompositionsundervisning. Och där har jag varit kvar i drygt 30 år! Tills nu när jag bara rycker in och vikarierar då och då.


Genom Kulturskolan har jag också fått vara musiker, inte minst i alla elevensembler t ex Stockholms Ungdomssinfonietta med dirigenten Helena Sivsdotter Söderman. Jag spelar också trombone i Respons Sinfonietta, som är en orkester bestående av musiklärare från musik- och kulturskolor i Stockholmsregionen. Dirigent är Torbjörn Nilsson. För dessa orkestrar har jag naturligtvis komponerat en hel del.


I mitt komponerande vill jag uppnå den perfekta balansen mellan logik och känsla. 
Jag kommer inte att lyckas, men det är väldigt roligt att försöka.